İSLAM’DA BAYRAK ve SANCAK


     Ordunun sancağı ve bayraklarının olması zorunludur. Sancak ile bayrak arasındaki fark şudur:
      Sancak, direğin ucuna bağlanan ve ona sarılandır. Ona “alemün” de denir. “Sancak” diye isimlendirilir. Çünkü büyüklüğünden dolayı sarılı durur, gerekmedikçe açılmaz. O büyük bir bayraktır. Ordu emirinin yeri için bir alamettir. Emir nereye giderse o da oraya götürülür.
       Bayrak ise, ordu için verilen bir alamettir. Ona lakab olarak “ümmül harb” da denilir. bayrak direğe bağlanıp rüzgarın dalgalandırmasına terk edilir.

     * Rasul(s.a.v) zamanında İslâm ordusunun sancak ve bayrakları vardı. Buhari, Enes’ten şunu rivayet etti: “Nebi (s.a.v); Zeyd’in Cafer’in, İbn Revaha’nın ölümünü haberleri gelmeden önce insanlara duyurmuştur. Zira şöyle demiştir: “Bayrağı Zeyd aldı, öldürüldü. Sonra Cafer aldı, öldürüldü. Sonra İbn Revaha aldı, öldürüldü.” Buhari, K. Menâkıb, 3474

     *  Rivayet edildi ki: “Nebi (s.a.v), Sefer ayının sonunda Rum ile savaşa hazırlanmaları için insanlara delegeler gönderdi. Usâme’yi çağırıp şöyle dedi: “Babanın öldürüldüğü yere git. Onlara at hazırla. Seni bu orduya komutan tayin ettim. İbni halkına sabahtan saldır, onların üzerine ateş yak. Yolculukta acele et, haberlerden önce sen oraya var. Allah sana zafer verirse, onların içinde fazla oyalanma.” Çarşamba günü Rasul(s.a.v)’in ağrısı başladı. Usame’nin eline sancağı verdi. Usâme onu alıp ulağına teslim etti. Askerler bir kayalıkta toplandılar.”

    * El-Haris b. Haân el-Bekri’den şöyle dediği rivayet edildi: “Medine’ye geldiğimizde Rasulullah (s.a.v) minberde idi. Bilal kılıç kuşanmış olduğu halde onun önünde duruyordu. O ara siyah bayraklar göründü. Bu bayraklar nedir? diye sordum. Dediler ki: Amru b. Âs, gazveden geldi.

     *  Sahiheynde (Buhari ve Müslim) Nebi (s.a.v)’in şöyle dediği rivayet edildi:  “Muhakkak ki bayrağı Allah ve Resulünü seven, Allah ve Resulünün de kendisini sevdiği birisine vereceğim. Onu Ali’ye verdi.” Müslim, K. Fedâl es’Sahâbe, 4420

     *  Nesei de, Enes’ten şunu rivayet etti:“Nebi (s.a.v)’in katıldığı bazı savaşlarda, İbn Ummü Mektüm’un beraberinde siyah bayraklar vardı.”

     Yukarıda geçen rivayetlerle açığa çıkıyor ki Nebi (s.a.v) zamanında orduya ait sancak ve bayraklar vardı. Bu nasslar dikkatle incelendiğinde görülüyor ki; bayrak, sancaktan küçüktür, sancak bayraktan büyüktür. Sancak ordu komutanı için bağlanır. Bayrak ise orduya verilir. Sancak, karargâhta ordu komutanına alamet olarak bulunur. Bayraklar ise tabur ve bölük komutanlarında ve ordunun çeşitli birliklerinde bulunur. Dolayısıyla orduda birçok bayrak vardır. Hâlbuki ordunun bir sancağı olur. Bu sancak ile bayrak arasındaki fark bakımındandır.

     Sancak ve bayrakların renklerine gelince: Rasul(s.a.v)’in bayrağının siyah, sancağının beyaz olduğu sabit olmuştur.

     *  İbn Abbas’tan şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Rasulullah (s.a.v)’in bayrağı siyah, sancağı beyaz idi.

      *  Cabir’den rivayet edilmiştir ki; “Nebi (s.a.v) beyaz sancağı ile Mekke’ye girdi.”

- Yukarıda geçen Hâris Hadisinde de şu ibare vardı: “O ara siyah bayraklar göründü.

Bu Hadisler bayrağın siyah renge, sancağın ise beyaz renge sahip olduğuna delâlet etmektedirler.

     *  Berâ’ b. Âzid’den, kendisine “Rasul (s.a.v)’in bayrağı ne idi” diye sorulduğunda şöyle dediği rivayet edilmiştir: “O basmadan yapılmış dörtgen siyah bir bayraktı.” “Basmadan” kast olunan, yani ipekten kumaş ya da yünden kumaştır.

Rasulullah'ın (s.a.v.) Bayrağı

     Hadisler arasında birbirine yakın ifadeler vardır. Kimisinde "bayrak" kimisinde ise "sancak" ifadeleri geçmektedir.
     İbn Abbas'tan (r.a.) rivayet edildiğine göre, Rasullullah'ın (s.a.v.) bayrağı siyah, sancağı da beyaz idi.(Ahmed, Tirmizi)
     Büreyde'den nakledilen benzer bir rivayet daha bulunmaktadır.(Taberi)
     Ebu Hureyre'den rivayet edildiğine göre, bu bayrak veya sancak üzerinde "لا اله إلا الله محمد رسول الله " yazılıdır. (İbn Adiyy) "Fethul-Mecid". AbdurRahman bin Hasan.)

     *  İbn Abbas, Ebu Şeyh’in yanında şu lafzı rivayet etmiştir “Rasulullah (s.a.v)’in bayrağı üzerinde لا اله إلا الله محمد رسول الله     yazılı idi.”

      Bayrak hakkında söylenen, sancak hakkında da söylenir. Zira sancak da kumaştan yapılmış dörtgen olur. Üzerine de;
  لا اله إلا الله محمد رسول الله  yazılır. Ancak sancak bayraktan büyük olur ve üzerine siyah yazı ile yazılır. Bayrak ise beyaz yazı ile yazılır.

    Sancak ve bayraklar ordu için kullanıldığı gibi İslam devletin organları ve dairelerinde de kullanılırlar. Hilâfet merkezinde halifenin makamı üstünde sancak çekilir. Devletin bütün devlet daireleri ve komutanlarında bayraklar çekilir. Aynı şekilde tebaanın fertlerine kendi müesseselerine ve evlerine bayraklar asmalarına izin verilir. 

Kâfirlerin Bayrak, Sancak ve Resimleri

       İslam Şeriatından yüz çeviren tağutların resimlerini ev veya iş yerlerinde duvarlara asmak küfürdür. Çünkü bu, İslam Şeriatından yüz çevirenlere saygı göstermek demektir.
      Yine ev ve iş yerlerine küfrün veya İslam Şeriatından yüz çeviren kâfir devletlerin bayraklarını ve simgelerini asmak da küfürdür. 
      İslam Şeriatından yüz çeviren kâfirlerin putları ve bayrakları karşısında saygı duruşuna geçmek ise daha büyük küfürdür.

     İslam Şeriatından yüz çevirenlerin resimleri, putları (heykelleri) ve kâfirlere ait sembollerini (bayrak ve sancakları) yüksek yerlere asmanın veya koymanın küfür olmasının sebebi; bu hareketin bir değer verme ve saygı göstermeyi ifade etmesindendir. Bunun küfür olduğu ise açıktır.

Selam Sadece  Kur’an’a ve Sünnet’e Tabi Olanlaradır.